راه زندگی
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند:
حُبِّبَ الىَّ من دنياكم ثلاث؛ تَلاوةُ كتابِ الله و النّظرُ فى وجهِ رسولِ اللّه (صلی الله عليه و آله و سلم) و الإنفاقُ فى سبيل اللّه.»
سروش هدايت جلد ١ صفحه ٢٣٢
سلام علمدار
چه سازم به خاری که در دل نشیند
بسم رب الشهدا والصدقین
سلام ای سردار دلها سلام نور چشم آقا سلام علمدار انقلاب سلام ای مالک اشتر انقلاب ای پدر فرزندان شهید
از دست خدا عسل گرفته قاسم ،آوازه بی بدل گرفته قاسم، یک لحظه دلم رفت حرم دیدم که،ارباب تورا بغل گرفته قاسم
ازوقتی این خبررا شنیدم اصلا باورم نمی شودهنوز رفتنت را باور نمی کنم سردار خیلی زیبا رفتی سردار دلها در شهر خونین کربلا چندماه پیش برای قاسم امام حسین نوشتم و اکنون از قاسم علی می نویسم از علمدار حسین نوشتم و اکنون از علمدار علی،علمدار چه زیبا رفتی اربا اربا شدنت ارثیه قاسم و دست بریده ات ارثیه علمدار بود تو نور چشم آقا بودی .
چگونه برایت بنویسم وقتی دستم به نوشتن نمیرود سردار تو قوت قلب ملت بودی رفتی ولی چه زود هنوز ملت و کشور به تو نیاز داشت ،درسته رفتی پدر ولی تفنگ پدری باقیست همچنان
کودکان چه میکشند از نبودت،دخترانت چگونه این غم بزرگ را با صبوری تحمل کنند
سوختی در آتش کینه پدر،حال تنها مانده یک ملت پدر ،علمدارانی خواهند آمد سردار ،علمت بر زمین نخواهند ماند
ریخته شدن خونت بی جواب نخواهد ماند و انتقام ریخته شدن خونت را خواهیم گرفت
رفتنت با افتخار بود سردار به آرزوی دیرینه خود رسیدی حالا پیش حاج اکبر هستی و خوشحال دیگر اشک نمی ریزی برای دلتنگی و دوری حاج اکبر حالا کنار او هستی و به ارزویت رسیدی مطمعن باش انتقام خون ریخته شده تورا از ترامپ این شیطان خاور میانه خواهیم گرفت تا آخرین قطره خون پشت رهبر خواهیم ماند و راه تورا ادامه خواهیم داد.
رفتی مثل قاسم حسین مثل علمدار حسین بازهم جایه شکرش باقیست انگشترت را به غارت نبردن ،نه تنها عزیز دل جهانی عزیز دل معبود هم هستی مثل قاسم و عباس رفتی در بغل حسین بن علی.
دلنوشته:فاطمه رحیم زاده
سردار قلب ها
🔵هنگامى كه خبر شهادت مالك اشتر(رحمه الله) به امام عليه السلام رسيد درباره او چنين فرمود:
✨وَقد جاءه نَعىُ الأشتَرِ رحِمهُ اللّه: مَالِكٌ وَمَا مَالِكٌ! وَ اللّهِ لَوْ كَانَ جَبَلاً لَكَانَ فِنْداً، وَ لَوْ كَانَ حَجَراً لَكَانَ صَلْداً، لاَيَرْتَقِيهِ الْحَافِرُ، وَ لاَ يُوفِي عَلَيْهِ الطَّائِرُ
💠مالك، چه مالكى! به خدا اگر كوه بود، كوهى كه در سرفرازى يگانه بود، و اگر سنگ بود، سنگى سخت و محكم بود، كه هيچ رونده اى به اوج قلّه او نمى رسيد، و هيچ پرنده اى بر فراز آن پرواز نمى كرد.
📚 #حکمت ۴۴۳
زمان گذشت...
زمان گذشت و قلبم گواهی می دهد که به یقین تو می آیی.
تو می آیی و آیینه های زنگار گرفته قرن ها جهالت و سکوت و روزمرگی را دوباره جلا خواهی داد.
تو می آیی و قلب های سیاه شده از تنهایی را دوباره با حضور روشنی بخش خود نورانی خواهی کرد.
تو می آیی و دلم را خویشاوند تمام پنجره های جهان می کنی.
تو می آیی و چشمان جهان را به آبشاران زلال معنویت پیوند می زنی.
تو می آیی و فریادهای فرو خفته ستمدیدگان جهان را معنا می بخشی.
تو می آیی و گوش جهان را که از فریادهای گوشخراش شیاطین کفر و الحاد کر شده است، با زمزمه روح بخش محبتت نوازش می کنی.
تو می آیی و من خوب می دانم که روزی از همین دریچه که سال هاست بسته مانده است، جوانه ای خواهد رویید؛ جوانه ای سبز که از خیال همیشه منتظر من به سمت آسمان های آبی حضور تو سر بر خواهد آورد.
تو می آیی و زمین در زیر پای تو از شادی می شکفد.
تو می آیی و رودهای احساس، از دستان پر مهر نسیم، بر منتظران واقعی ات جاری می شوند.
غربال
🔸 امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمیخواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود.
روز عاشورا میگوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟»
🔸 شب صحبت میکند تا مبادا خبیثی در بین طیّبها باشد، و روز سخن میگوید تا مبادا طیّبی در بین خبیثها مانده باشد.
🔸 شب غربال میکند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال میکند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند.
🔹آیت الله حائری شیرازی
دست های کوچک
ازغدیر تا عاشورا
🔵از غدیر تا عاشورا زمان زیادی نبود، روز غدیر روز بستن هزاران بیعت بود ولی روز عاشورا روز شکستن هزاران بیعت؛ روز غدیر روز جشن و سرور و روز عاشورا روز غم و اندوه؛ روز غدیر مردم در کنارآب به صحبت های پیامبر گوش می کردند اما روز عاشورا در کنار آب با سبت پیامبرمی جنگیدند . واقعاً این همه تفاوت به خاطر چیست. مگر پیامبر در روز غدیر نفرمود : « پس باید حاضرین به غائبین و پدرها به فرزندان تا قیامت این پیام(ولایت) را برسانند.» برای این که دلیل این تفاوت ها را بهتر متوجه شویم کافیست به خطبه روز غدیر پیامبر و خطبه روز عاشورا امام حسین (علیه السلام) توجه کنیم.
🔴پیامبر در غدیر می فرمایند:«این علی است برادر و وصی و دارنده دانش من وهموست جانشین من در میان امت». و نیز می فرمایند:« علی اولین نماز گزار و پرستش گر خدا به همراه من است.»
🔵امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا می فرمایند:«آیا من فرزند وصی و پسر عموی پیامبر شما نیستم؟ مگر من فرزند کسی نیستم که پیش از همه مسلمانان به خدا ایمان آورد و پیش از همه رسالت پیامبر را تصدیق کرد.»
🔴پیامبر می فرمایند:«حلال و حرام بیش از آن است که من شمارش کنم و بشناسانم ومن در این جا یک باره به حلال فرمان می دهم و از حرام باز می دارم » ونیز می فرمایند:«حلال و روا نیست مگر آنچه که خدا و رسول او و امامان روا دارند و حرام و ناروا نیست مگر آنچه که آنان ناروا دارند.»
🔵امام حسین می فرمایند:«در اثر غذا های حرام و لقمه های غیر مشروع که شکم های شما از آن انباشته شده خداوند بر دل های شما مهر زده است.»
🔴اگر کسی خوب این 2 خطبه را با هم مقایسه کند به نتیجه ی مهمی می رسد. فراز ها شبیه هم اما تفاوت هایی وجود دارد، خطبه غدیر سفارش و توصیه های پیامبر است اما خطبه عاشورا توبیخ و نکوهش است؛ توبیخ به خاطر دستوراتی که پیامبر داده بود و فراموش شده بود.
🔵آری مگر فاصله این 2 روز چقدر بود اما زمان به سرعت می گذرد و اکنون نوبت ماست. شیعه در موقعیت منحصر به فردی قرار گرفته است حال ما باید زمینه ساز ظهور باشیم، ظهوری که بسیار نزدیک است و فاصله عاشورا تا ظهوربسیار کم می باشد درس بزرگ مقایسه این 2 خطبه این جاست مقدمه واقعه عاشورا عمل نکردن به دستورات پیامبر در روز غدیر بود و این جاست که کلید ظهور مشخص می شود.
🔴با کمی دقت در پیاده روی عظیم اربعین به وضوح مشاهده می شود که اگر آن زمان فقط افراد معدودی مثل حبیب بن مظاهر و مسلم بن اوسجه بودند که خود را از کوفه به کربلا رساندند اکنون چند میلیون نفر با پای پیاده از کوفه به سمت کربلا می آیند تا به امام زمان خود بگویند این بار ما پای کار هستیم. اما نکته این جاست که ما باید این بار پای کار بودن خود را ثابت کنیم و بی تردید این کار با عمل به دستورات پیامبر و ائمه حاصل می شود. آری فقط کسانی می توانند پای کار باشند که در حرام و حلال و واجب و مستحب پیرو رسول خدا و اهل بیت و ائمه ی علیهم السلام باشند.
*یادداشت از محمدعلی نظیری
مهر انسانی
❗️مهریه بالا بیاحترامی به دختر است
🌷 رهبر معظم انقلاب:
💠 اگر کسی برای دختر خود اهمیّت قائل است، یا دختری برای خود ارزش قائل است، راهش این نیست که بگوید باید مِهریه ما را زیاد کنید. مهریّه هر چقدر کمتر باشد،جنبه انسانی این پیوند بیشتر است.
💠 هیچ پولی، هیچ ثروتی، معادل یک انسان نمیشود، نه هیچ مهریّهای میتواند قیمت سرانگشت یک زنِ مسلمان باشد و نه هیچ درآمدی برای یک مرد یا زن میتواند معادل با شخصیّت او باشد. کسانی که مهریّههای دخترشان بالا میبرند،اشتباه میکنند، این احترام نیست، این بیاحترامی است، برای اینکه با بالا بردن مهریّه، شما جنس این معامله انسانی را، یعنی یکی از دو جنس معامله انسانی را – چون هر دو در مقابل هم هستند – تنزّل میدهید به حدّ یک کالا و یک متاع میگویید دختر من آنقدر میارزد. نه آقا! دختر شما اصلاً با پول قابل مقایسه نیست.
💠 این مهریّه یک سنت اسلامی و الهی است. برای این نیست که در مقابل این موجود شریفِ عزیزِ انسانی، انسان بخواهد یک چیزی بدهد.
📚خطبه عقد مورخه ۲۴/۵/۱۳۷۴
خطبه عقد مورخه ۱۱/۸/۱۳۷۷
*پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای
روزهای دلدادگی
روز هایی ک در پی داریم اخرین روزهایه ماه ذی الحجه است تا چند روز اینده به ماه ماتم وارد می شویم ماه غم و اندوه ماه عزا.
اگر عزیزی یا دوستی را از دست بدهیم برای احترام به او و خانواده اش چند مدتی سیاه به تن می کنیم و از شادی پرهیز می کنیم.
حال با خود بیاندیشید که تا چند روز اینده ماه عزای امامی عزیز نزدیک است امامی که هرچه خوبی است ازاوست واز دین ومذهب اثنی عشر،هرچی در این دین ومذهب داریم اعم از اداب و سنن،یادگیری احکام ،اشنا شدن با خدا وقیامت،حسن سلوک وادب همه از برکت همان امام یعنی امام عاشقان ،امام حسین(ع) است و همه از برکت عاشورا
آنها که قسمتشان شده و به کربلا رفته اند تمام این غم و غصه ها و غربت ها را از نزدیک لمس کرده اند خوشا به سعادتشان وآنان که نرفته اند مثل بنده حقیر فقط به آرزویه رفتن به کربلا زندگی می کنند،آنان که عشق به حسین را درک کنند آنگاه لذت اشک ریختن برای امام و یارانش را درک می کنند.
#به_قلم_روحی فداک یا صاحب الزمان(عج)
بعدش چه؟
🔻بهترین راه برای رسیدن به نگاه درست چیست؟
🔻عاقبتاندیشی، نگاه انسان را تنظیم و تصحیح میکند
🔻در مواجهه با هر پدیدهای از خودت بپرس: «بعدش چه؟»
🔻 #زاویه_دید (ج۹)
🔸 کسی که میخواهد نسبت به همهچیز، نگاه درستی پیدا کند باید عاقبتاندیش و دوراندیش باشد؛ یعنی به زمانهای دور، نتایج دور، آخرت و زندگی پس از مرگ بیندیشد.
🔸 بعد از هر رنجی، به آخرِ آن بیندیش، همین اندیشنیدن، آن رنج را کم میکند. بعد از رسیدن به یک خوشی و لذت هم به آخر آن بیاندیش، این اندیشیدن شیرینی آن را کاهش میدهد و نمیگذارد زیاد غرقِ آن بشوی.
🔸 برای تنظیم نگاه، در مواجهه با هر موضوعی از خودت بپرس: «بعدش چه؟» بهترین ماشین را هم که بخری، لذت و هیجانش مثلاً یک هفته است؛ بعدش چه؟!
🔸 وقتی میگویی «بعدش چه؟» نگاهت به چیزهایی که برایت مهم و لذتبخش است، تغییر میکند و مصداق این روایت میشوی: «قُرَّةُ عَیْنِهِ فِیمَا لَا یَزُول» یعنی با چیزهایی که از بین نمیرود، خوشحال میشوی.
🔸 اندیشیدن به آخرت و آخر هر کاری، نگاه دقیق و صحیح به انسان میدهد. عاقبتاندیشها به همهچیز درست نگاه میکنند اما کسی که به زمانهای دور نگاه نکند، همهچیز را کودکانه تحلیل خواهد کرد و نگاه دقیقی به پدیدهها و اشخاص، پیدا نخواهد کرد.
🔸 در روایات فرمودهاند هر شب سورۀ واقعه را بخوانید. این سوره، فکر تو را به سمت قیامت و آخر کار میبرد و نگاههای خرابت را درست میکند، لذا فردا صبح آماده میشوی که همهچیز را درست نگاه کنی.
👤علیرضا پناهیان
🚩دانشگاه هنر- ۹۶.۷.۱۴
امید
ایمان علوی
بوی فاصله
دنیایی ساخته ایم مُدِرن ؛
اما در آن #فاصله ، بیداد می کند…
فاصله، میانِ پَرچینِ دلهایمان!
و فاصله،
میان ما و آسمان!…
این فاصله ها، دنیایمان را سرد کرده است!
دنیایی ساخته ایم سَرد، اما مُدِرن!
می دانی؟
خیلی وقت است که دلمان برای کسی تنگ است، که لبخندش،
بوی #فاصله ندهد!
چند روز است که فکر میکنم؛
با اولین سلامِ طُو،
عطرِ تازگی،
به تکرارهای دنیایِ ما باز خواهد گشت!
نمی آییِ تنها جاذبه ی فاصله بردارِ زمین؟
اللهم_عجل_لولیک_الفرج❤️🌱
سلام بر غدیر
🌻سلام بر غدیر سلام بر صاحب غدیر سلام بر امام زیبایی ها امام عاشقان ،سلام بر آن تجلی گاه صفات الهی.
🌷غدیر این روز فراموش نشدنی روزی که به یمن مولا علی (ع)جاری شده و تا همیشه در تاریخ می جوشد و پیش می رود .
🌹غدیر به زلالی خود تمام تاریکی ها وغفلت ها را از چهره امت اسلامی می شوید.
🌺به قلم_روحی فداک یا صاحب الزمان(عج)
آش نخورده و دهن سوخته
شیرین ترین عبادت
دلبری
زاویه دید
🔻خدا بسیاری از مقدرات ما را بر اساس نگاه ما تنظیم میکند
🔻گمانت به خدا چگونه است؟ خدا همانطور با تو رفتار میکند!
🔻 #زاویه_دید (ج٥)
🔸داشتنِ نگاه خوب و درست، آنقدر اهمیت دارد که خداوند خیلی از مقدرات ما را در دنیا و خیلی از ثواب و عقابهای ما را در آخرت، بر اساس نگاه ما تنظیم میکند.
🔸 البته بعضیها دربارۀ «نگاه مثبت» خیلی مبالغهآمیز صحبت میکنند و مثلاً میگویند «نگاه تو هرطور که باشد، همۀ عالم مطابق نگاه تو تغییر میکند!» درحالیکه اینطور هم نیست، خدا از امتحانکردن و از مجازات و پاداشدادن بندهاش در دنیا-هرچند بهصورت پیچیده– دست برنمیدارد، اما بالاخره نگاه انسان خیلی مؤثر است.
🔸چگونگی نگاه و تلقی ما از خدا، در چگونگی رفتار خدا با ما مؤثر است. طبق روایت، خداوند میفرماید: رفتار من با بندهام، در گمان بندهام قرار دارد؛ تو گمانت به من چگونه است؟ من همانطور با تو رفتار میکنم! (فقه منسوب به امامرضا(ع)/٣٦١)
🔸حسنظن ما به خدا، نوع نگاه ما را به خدا، نشان میدهد. بعضیوقتها اگر حسنظن به خدا نداشته باشیم، همین به بزرگترین گناه نابخشودنی تبدیل میشود؛ مثل روز عرفه در صحرای عرفات که خدا در آن روز، همه را میبخشد غیر از کسی که به خدا حسن ظن ندارد.
🔸 نهتنها مقدرات ما در این دنیا، به نگاه ما بستگی دارد، بلکه شاید بتوان گفت که در قیامت، هیچ عملی فایده ندارد الا حسنظن به خداوند! آنجا دیگر نمیتوانی صدقه بدهی، نماز بخوانی، روزه بگیری و… اما بر اساس روایت، یک عمل در آنجا اثر دارد و آن حسنظن است.
🔸میفرماید: روز قیامت یک بندهای را میخواهند به سمت عذاب ببرند، او برمیگردد به عقب نگاه میکند و میگوید که «خدایا فکر نمیکردم مرا عذاب بکنی» یعنی نگاهم به تو این نبود! خداوند میفرماید: بندۀ مرا به بهشت ببرید؛ بهخاطر همین نگاهش! (فقه منسوب به امامرضا(ع)/٣٦١)
👤علیرضا پناهیان
🚩دانشگاه هنر- ۹۶.۷.١٠
وارث غدیر
اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام
فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ ( ذالِک فیهِ وَافْهَموهُ وَاعْلَمُوا ) أَنَّ الله قَدْ نَصَبَهُ لَکمْ وَلِیاً وَإِماماً فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَی الْمُهاجِرینَ وَالْأَنْصارِ وَ عَلَی التّابِعینَ لَهُمْ بِإِحْسانٍ، وَ عَلَی الْبادی وَالْحاضِرِ، وَ عَلَی الْعَجَمِی وَالْعَرَبی، وَالْحُرِّ وَالْمَمْلوک وَالصَّغیرِ وَالْکبیرِ، وَ عَلَی الْأَبْیضِ وَالأَسْوَدِ، وَ عَلی کلِّ مُوَحِّدٍ . ماضٍ حُکمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَ صَدَّقَهُ، فَقَدْ غَفَرَالله لَهُ وَلِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَ أَطاعَ لَهُ . مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ آخِرُ مَقامٍ أَقُومُهُ فی هذا الْمَشْهَدِ، فَاسْمَعوا وَ أَطیعوا وَانْقادوا لاَِمْرِ(الله) رَبِّکمْ، فَإِنَّ الله عَزَّوَجَلَّ هُوَ مَوْلاکمْ وَإِلاهُکمْ، ثُمَّ مِنْ دونِهِ رَسولُهُ وَنَبِیهُ الُْمخاطِبُ لَکمْ، ثُمَّ مِنْ بَعْدی عَلی وَلِیکمْ وَ إِمامُکمْ بِأَمْرِالله رَبِّکمْ، ثُمَّ الْإِمامَةُ فی ذُرِّیتی مِنْ وُلْدِهِ إِلی یوْمٍ تَلْقَوْنَ الله وَرَسولَهُ .
هان مردمان ! بدانید این آیه درباره اوست . ژرفی آن را فهم کنید و بدانید که خداوند او را برایتان صاحب اختیار و امام قرار داده ، پیروی او را بر مهاجران و انصار و آنان که به نیکی از ایشان پیروی می کنند و بر صحرانشینان و شهروندان و بر عجم و عرب و آزاد و برده و بر کوچک و بزرگ و سفید و سیاه و بر هر یکتاپرست لازم شمرده است . [ هشدار که ] اجرای فرمان و گفتار او لازم و امرش نافذ است . ناسازگارش رانده ، پیرو و باورکننده اش در مهر و شفقت است . هر آینه خداوند ، او و شنوایان سخن او و پیروان راهش را آمرزیده است . هان مردمان ! آخرین بار است که در این اجتماع به پا ایستاده ام . پس بشنوید و فرمان حق را گردن گذارید ؛ چرا که خداوند عزّوجلّ صاحب اختیار و ولی و معبود شماست ؛ و پس از خداوند ولی شما ، فرستاده و پیامبر اوست که اکنون در برابر شماست و با شما سخن می گوید . و پس از من به فرمان پروردگار ، علی ولی و صاحب اختیار و امام شماست . آن گاه امامت در فرزندان من از نسل علی خواهد بود . این قانون تا برپایی رستاخیز که خدا و رسول او را دیدار کنید دوام دارد .
لاحَلالَ إِلاّ ما أَحَلَّهُ الله وَ رَسُولُهُ وَهُمْ، وَلاحَرامَ إِلاّ ما حَرَّمَهُ الله ( عَلَیکمْ ) وَ رَسُولُهُ وَ هُمْ، وَالله عَزَّوَجَلَّ عَرَّفَنِی الْحَلالَ وَالْحَرامَ وَأَنَا أَفْضَیتُ بِما عَلَّمَنی رَبِّی مِنْ کتابِهِ وَحَلالِهِ وَ حَرامِهِ إِلَیهِ . مَعاشِرَالنّاسِ، علی ( فَضِّلُوهُ ) . مامِنْ عِلْمٍ إِلاَّ وَقَدْ أَحْصاهُ الله فِی ، وَ کلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ أَحْصَیتُهُ فی إِمامِ الْمُتَّقینَ، وَما مِنْ عِلْمٍ إِلاّ وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیاً، وَ هُوَ الْإِمامُ الْمُبینُ ( الَّذی ذَکرَهُ الله فی سُورَةِ یس: ( وَ کلَّ شَیءٍ أَحْصَیناهُ فی إِمامٍ مُبینٍ ) . مَعاشِرَالنَّاسِ، لاتَضِلُّوا عَنْهُ وَلاتَنْفِرُوا مِنْهُ، وَلاتَسْتَنْکفُوا عَنْ وِلایتِهِ ، فَهُوَالَّذی یهدی إِلَی الْحَقِّ وَیعْمَلُ بِهِ، وَیزْهِقُ الْباطِلَ وَینْهی عَنْهُ، وَلاتَأْخُذُهُ فِی الله لَوْمَةُ لائِمٍ . أَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِالله وَ رَسُولِهِ ( لَمْ یسْبِقْهُ إِلَی الْایمانِ بی أَحَدٌ ) ، وَالَّذی فَدی رَسُولَ الله بِنَفْسِهِ، وَالَّذی کانَ مَعَ رَسُولِ الله وَلا أَحَدَ یعْبُدُالله مَعَ رَسُولِهِ مِنَ الرِّجالِ غَیرُهُ . ( أَوَّلُ النّاسِ صَلاةً وَ أَوَّلُ مَنْ عَبَدَالله مَعی . أَمَرْتُهُ عَنِ الله أَنْ ینامَ فی مَضْجَعی، فَفَعَلَ فادِیاً لی بِنَفْسِهِ ) .
روا نیست ، مگر آن چه خدا و رسول او و امامان روا دانند ؛ و ناروا نیست مگر آن چه آنان ناروا دانند . خداوند عزوجل ، هم روا و هم ناروا را برای من بیان فرموده و آن چه پروردگارم از کتاب خویش و حلال و حرامش به من آموخته در اختیار علی نهاده ام . هان مردمان ! او را برتر بدانید . چرا که هیچ دانشی نیست مگر اینکه خداوند آن را در جان من نبشته و من نیز آن را در جان پیشوای پرهیزکاران ، علی ، ضبط کرده ام . او ( علی ) پیشوای روشنگر است که خداوند او را در سوره یاسین یاد کرده که : « و دانش هر چیز را در امام روشنگر برشمرده ایم … » هان مردمان ! از علی رو برنتابید . و از امامتش نگریزید . و از سرپرستی اش رو برنگردانید . او [ شما را ] به درستی و راستی خوانده و [ خود نیز ] بدان عمل نماید . او نادرستی را نابود کند و از آن بازدارد . در راه خدا نکوهش نکوهش گران او را از کار باز ندارد . او نخستین مؤمن به خدا و رسول اوست و کسی در ایمان، به او سبقت نجسته . و همو جان خود را فدای رسول الله نموده و با او همراه بوده است تنها اوست که همراه رسول خدا عبادت خداوند می کرد و جز او کسی چنین نبود . اولین نمازگزار و پرستشگر خدا به همراه من است . از سوی خداوند به او فرمان دادم تا [ در شب هجرت ] در بستر من بیارامد و او نیز فرمان برده ، پذیرفت که جان خود را فدای من کند .
مَعاشِرَالنّاسِ، فَضِّلُوهُ فَقَدْ فَضَّلَهُ الله، وَاقْبَلُوهُ فَقَدْ نَصَبَهُ الله . مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ إِمامٌ مِنَ الله، وَلَنْ یتُوبَ الله عَلی أَحَدٍ أَنْکرَ وِلایتَهُ وَلَنْ یغْفِرَ لَهُ، حَتْماً عَلَی الله أَنْ یفْعَلَ ذالِک بِمَنْ خالَفَ أَمْرَهُ وَأَنْ یعَذِّبَهُ عَذاباً نُکراً أَبَدَا الْآبادِ وَ دَهْرَ الدُّهورِ . فَاحْذَرُوا أَنْ تُخالِفوهُ . فَتَصْلُوا ناراً وَقودُهَا النَّاسُ وَالْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکافِرینَ .
هان مردمان ! او رابرتر دانید ، که خداوند او را برگزیده ؛ و پیشوایی او را بپذیرید ، که خداوند او را برپا کرده است . هان مردمان ! او از سوی خدا امام است و هرگز خداوند توبه منکر او را نپذیرد و او را نیامرزد . این است روش قطعی خداوند درباره ناسازگار علی و هرآینه او را به عذاب دردناک پایدار کیفر کند . از مخالفت او بهراسید و گرنه در آتشی درخواهید شد که آتش گیره آن مردمانند ؛ و سنگ ، که برای حق ستیزان آماده شده است .
مَعاشِرَالنّاسِ ، بی - وَالله - بَشَّرَالْأَوَّلُونَ مِنَ النَّبِیینَ وَالْمُرْسَلینَ، وَأَنَا - (وَالله) - خاتَمُ الْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ والْحُجَّةُ عَلی جَمیعِ الَْمخْلوقینَ مِنْ أَهْلِ السَّماواتِ وَالْأَرَضینَ . فَمَنْ شَک فی ذالِک فَقَدْ کفَرَ کفْرَ الْجاهِلِیةِ الْأُولی وَ مَنْ شَک فی شَیءٍ مِنْ قَوْلی هذا فَقَدْ شَک فی کلِّ ما أُنْزِلَ إِلَی، وَمَنْ شَک فی واحِدٍ مِنَ الْأَئمَّةِ فَقَدْ شَک فِی الْکلِّ مِنْهُمْ، وَالشَاک فینا فِی النّارِ . مَعاشِرَالنّاسِ ، حَبانِی الله عَزَّوَجَلَّ بِهذِهِ الْفَضیلَةِ مَنّاً مِنْهُ عَلَی وَ إِحْساناً مِنْهُ إِلَی وَلا إِلاهَ إِلاّهُوَ، أَلا لَهُ الْحَمْدُ مِنِّی أَبَدَ الْآبِدینَ وَدَهْرَالدّاهِرینَ وَ عَلی کلِّ حالٍ .
هان مردمان! به خدا سوگند که پیامبران پیشین به ظهورم مژده داده اند و اکنون من فرجام پیامبران و برهان بر آفریدگان آسمانیان و زمینیانم . آن کس که راستی و درستی مرا باور نکند به کفر جاهلی درآمده و تردید در سخنان امروزم همسنگ تردید در تمامی محتوای رسالت من است، و شک و ناباوری در امامت یکی از امامان، به سان شک و ناباوری در تمامی آنان است . و هرآینه جایگاه ناباوران ما آتش دوزخ خواهد بود . هان مردمان ! خداوند عزّوجلّ از روی منّت و احسان خویش این برتری را به من پیشکش کرد و البته که خدایی جز او نیست . آگاه باشید : تمامی ستایش ها در همه روزگاران و در هر حال و مقام ویژه اوست .
مَعاشِرَالنّاسِ ، فَضِّلُوا عَلِیاً فَإِنَّهُ أَفْضَلُ النَّاسِ بَعْدی مِنْ ذَکرٍ و أُنْثی ما أَنْزَلَ الله الرِّزْقَ وَبَقِی الْخَلْقُ . مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ ، مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ عَلَی قَوْلی هذا وَلَمْ یوافِقْهُ . أَلا إِنَّ جَبْرئیلَ خَبَّرنی عَنِ الله تَعالی بِذالِک وَیقُولُ : « مَنْ عادی عَلِیاً وَلَمْ یتَوَلَّهُ فَعَلَیهِ لَعْنَتی وَ غَضَبی » ، ( وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوالله - أَنْ تُخالِفُوهُ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها - إِنَّ الله خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ ) . مَعاشِرَ النَّاسِ ، إِنَّهُ جَنْبُ الله الَّذی ذَکرَ فی کتابِهِ العَزیزِ، فَقالَ تعالی ( مُخْبِراً عَمَّنْ یخالِفُهُ ) : ( أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتا عَلی ما فَرَّطْتُ فی جَنْبِ الله ) .
هان مردمان ! عل را برتر دانید ؛ که او برترین مردمان از مرد و زن پس از من است ؛ تا آن هنگام که آفریدگان پایدارند و روزی شان فرود آید . دور دورباد از درگاه مهر خداوند و خشم خشم باد بر آن که این گفته را نپذیرد و با من سازگار نباشد ! هان! بدانید جبرئیل از سوی خداوند خبرم داد : « هر آن که با علی بستیزد و بر ولایت او گردن نگذارد، نفرین و خشم من بر او باد!» البته بایست که هر کس بنگرد که برای فردای رستاخیز خود چه پیش فرستاده . [ هان ! ] تقوا پیشه کنید و از ناسازگاری با علی بپرهیزید . مباد که گام هایتان پس از استواری درلغزد . که خداوند بر کردارتان آگاه است . هان مردمان ! همانا او هم جوار و همسایه خداوند است که در نبشته ی عزیز خود او را یاد کرده و درباره ستیزندگان با او فرموده : « تا آنکه مبادا کسی در روز رستخیز بگوید : افسوس که درباره همجوار و همسایه ی خدا کوتاهی کردم … »
مَعاشِرَالنّاسِ ، تَدَبَّرُوا الْقُرْآنَ وَ افْهَمُوا آیاتِهِ وَانْظُرُوا إِلی مُحْکماتِهِ وَلاتَتَّبِعوا مُتَشابِهَهُ، فَوَالله لَنْ یبَینَ لَکمْ زواجِرَهُ وَلَنْ یوضِحَ لَکمْ تَفْسیرَهُ إِلاَّ الَّذی أَنَا آخِذٌ بِیدِهِ وَمُصْعِدُهُ إِلی وَشائلٌ بِعَضُدِهِ ( وَ رافِعُهُ بِیدَی ) وَ مُعْلِمُکمْ : أَنَّ مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ ، وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیی ، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَی .
هان مردمان ! در قرآن اندیشه کنید و ژرفی آیات آن را دریابید و بر محکماتش نظر کنید و از متشابهاتش پیروی ننمایید . پس به خدا سوگند که باطن ها و تفسیر آن را آشکار نمی کند مگر همین که دست و بازوی او را گرفته و بالا آورده ام و اعلام می دارم که : هر آن که من سرپرست اویم ، این علی سرپرست اوست . و او علی بن ابی طالب است ؛ برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است .
مَعاشِرَالنّاسِ ، إِنَّ عَلِیاً وَالطَّیبینَ مِنْ وُلْدی (مِنْ صُلْبِهِ) هُمُ الثِّقْلُ الْأَصْغَرُ، وَالْقُرْآنُ الثِّقْلُ الْأَکبَرُ، فَکلُّ واحِدٍ مِنْهُما مُنْبِئٌ عَنْ صاحِبِهِ وَ مُوافِقٌ لَهُ ، لَنْ یفْتَرِقا حَتّی یرِدا عَلَی الْحَوْضَ . أَلا إِنَّهُمْ أُمَناءُ الله فی خَلْقِهِ وَ حُکامُهُ فی أَرْضِهِ . أَلاوَقَدْ أَدَّیتُ . أَلا وَقَدْ بَلَّغْتُ ، أَلاوَقَدْ أَسْمَعْتُ، أَلاوَقَدْ أَوْضَحْتُ، أَلا وَ إِنَّ الله عَزَّوَجَلَّ قالَ وَ أَنَا قُلْتُ عَنِ الله عَزَّوَجَلَّ، أَلاإِنَّهُ لا «أَمیرَالْمُؤْمِنینَ» غَیرَ أَخی هذا ، أَلا لاتَحِلُّ إِمْرَةُ الْمُؤْمِنینَ بَعْدی لاَِحَدٍ غَیرِهِ .
هان مردمان ! همانا علی و پاکان از فرزندانم از نسل او ، یادگار گران سنگ کوچک ترند و قرآن یادگار گران سنگ بزرگ تر . هر یک از این دو از دیگر همراه خود خبر می دهد و با آن سازگار است . آن دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در حوض کوثر بر من وارد شوند . هان ! بدانید که آنان امانتداران خداوند در میان آفریدگان و حاکمان او در زمین اویند . هشدار که من وظیفه ی خود را ادا کردم . هشدار که من آن چه بر عهده ام بود ابلاغ کردم و به گوشتان رساندم و روشن نمودم . بدانید که این سخن خدا بود و من از سوی او سخن گفتم . هشدار که هرگز به جز این برادرم کسی نباید امیرالمؤمنین خوانده شود . هشدار که پس از من امارت مؤمنان بری کسی جز او روا نباشد .
ثم قال : «ایهاالنَّاسُ ، مَنْ اَوْلی بِکمْ مِنْ اَنْفُسِکمْ ؟ قالوا : الله و رَسُولُهُ . فَقالَ : اَلا من کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلی مَوْلاهُ ، اللهمَّ والِ مَنْ والاهُ و عادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْمَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ .
سپس فرمود: مردمان ! کیست سزاوارتر از شما به شما ؟ گفتند خداوند و پیامبر او ! سپس فرمود آگاه باشید ! آن که من سرپرست اویم، پس این علی سرپرست اوست ! خداوندا دوست بدار آن را که سرپرستی او را بپذیرد و دشمن بدار هر آن که او را دشمن دارد و یاری کن یار او را ؛ و تنها گذار آن را که او را تنها بگذارد .
موکب آمستردام
«موکب آمستردام»، خردهروایتهایی است از زائران دوردست سیدالشهدا؛ زائرانی که از اروپا به مقصد زیارت پیادهی امام حسین رهسپار شدهاند.
زائرانی که امام حسین را نه در کربلا و نجف و قم و مشهد و…، بلکه در قلب اروپا یافتهاند، و دریافتهاند که عشق حسین(ع) زمین و زمان و مکان نمیشناسد و چه بخواهی و چه نخواهی عالمگیر خواهد شد. فقط باید خود را به این دریای عظیم سپرد تا به ساحل آرامش رسید.
«موکب آمستردام» دومین گام و تلاش پس از کتاب موفق پادشاهان پیاده است که در کمتر از یکسال به چاپ پنجم رسید.
بهزاد دانشگر، در این کتاب در تلاش است با به تصویر کشیدن عشق زائران امام حسین(ع)، روایتی از تلاش آنان برای فدا شدن در مسیر سیدالشهدا را برای مخاطبان تصویر کند.
این کتاب تلاشی برای است برای بازنمایی خرده روایتهایی هرچند کوتاه و ناقص از عشق و ارادت کسانی که به هر نحوی در این آیین باشکوه حضور دارند؛ چه به شکل میهمان یا میزبان، چه از راه دور یا نزدیک. زائرانی که خود را گم کردهاند و تازه در کربلا، خود را مییابند و آنجاست که درک میکنند این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست…
«موکب آمستردام» در 136 صفحه رقعی به همت انتشارات عهدمانا در نخستین روز محرم ۱۳۹۷ راهی بازار کتاب شده است.
ستاره هایی از آسمانِ عرفه
تو آغازگر احسانی، پیش از توجه عبادت کنندگان؛ اَنْتَ البادی بالإحسانِ قَبْلَ تَوَجُّه العابدینَ.
خدایا! چگونه عزتمند باشم، در حالی که از خاک خوار و بی مقدار مرا سرشتی یا چگونه عزتمند نباشم، در حالی که مرا به خودت نسبت دادی؟ الهی کیفَ اَسْتَعِزُّ وَ فِی الذِّلَةِ اَرْکَزْتَنی اَمْ کَیْفَ لا اَسْتَعِزُّ و الیکَ نَسَبْتَنی؟
خدای من! چگونه واگذاری مرا، حال آنکه سرپرستی ام را پذیرا شده ای؟ اِلهی کَیْفَ تَکِلُنی وَ قَدْ تَکَفَّلْتَ لی؟
نادانی و گستاخی من بر تو، تو را از هدایتم باز نداشت؛ لَمْ یَمْنَعْکَ جَهْلی و جُرْأتی علیکَ أنْ دَلَلْتنی.
خدایا! کاری کن که چنان از تو بترسم، گویا تو را می بینم؛ اللهمَّ اجْعَلْنی اَخْشاکَ کَأَنّی اَراکَ.
معامله آن بنده بسی زیانبار است که به او بهره ای از عشقت نداده ای؛ خَسِرَتْ صَفْقَةُ عبدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّکَ نصیبا
چه دارد آنکه تو را ندارد، و چه ندارد آنکه تو را دارد؟ ماذا وَجَدَ مَنْ فَقَدَک و مَا الَّذی فَقَدَ مَنْ وَجَدَکَ؟
هرچند بندگیِ من به طور جدّی تداوم نیافت، اما دوستی و اراده قطعی ام پایدار است؛ اِنْ لم تَدُمِ الطّاعَةُ مِنّی فِعْلاً جَزْما فَقَدْ دامَتْ مَحَبَّةً وَ عَزْما.
خدای من! مرا به که وا می گذاری؟ به آشنایی که از من می گسلد یا به بیگانه ای که بر من روی تُرش می کند؟ الهی إلی مَنْ تَکِلُنی إلی قریبٍ فَیَقْطَعُنی اَمْ اِلی بعیدٍ فَیَتَجَهَّمُنی؟
دست نیاز به درگاهت دراز کرده ایم. همان دست ها که به خواری اعتراف نام گرفته است؛ فَقَدْ مَدَدْنا الیکَ اَیْدِیَنا فَهِیَ بِذِلَّةِ الإعترافِ موْسومَةٌ.
خدایا! من در توانگری ام مستمندم، پس چگونه در نیازمندی ام مستمند نباشم؟ الهی اَنَا الفقیرُ فی غِنایَ فکیف لا اکونَ فقیرا فی فقری.
رهبری بینظیر برای مقاومت
جدیدترین مقاله آمریکایی درباره امام خامنه ای
رهبری بینظیر برای مقاومت
🔴روزنامه آمریکایی «کریستیان ساینس مانیتور» در شماره اخیر خود با انتشار مقاله ای تحت عنوان “درون مغز [حضرت آیت الله] خامنه ای"، به معرفی شخصیت رهبر انقلاب اسلامی ایران پرداخت.
🔵این مقاله تلاش کرده مختصری از زندگینامه حضرت آیت الله خامنه ای را بیان کند اما با توجه به اینکه برای تهیه مقاله اش به برخی فعالان و چهره های نزدیک به غرب متوسل شده، نتوانسته تعریف دقیق و صحیحی ارائه کند.
🔴اما بخش هایی از این مقاله هم به رخدادهای غیر قابل انکار از زندگی رهبر انقلاب اسلامی پرداخته و نوشته: آیت الله علی خامنه ای در دهه های 70 قرن گذشته میلادی دورانی از زندگی خود را در زندان های رژیم محمد رضا پهلوی گذراند.
🔴در بخش دیگری از این مقاله آمده: بدون شک آیت الله خامنه ای اکنون رهبری بی نظیر برای “محور مقاومت” علیه ایالات متحده آمریکا، غرب، اسرائیل و همپیمانانشان در خاورمیانه به شمار می رود که با دیگر رهبران غیر قابل مقایسه است.
🔵«کریستیان ساینس مانیتور» در ادامه مقاله خود نوشت: رهبر انقلاب اسلامی ایران در شهر مشهد مقدس، نزدیک مرقد امام علی بن موسی الرضا علیه السلام متولد شد. وارد حوزه علمیه شد اما به دیگر علوم مانند ادبیات و شعر هم علاقه داشته است.
🔴این مقاله می افزاید: آیت الله خامنه ای حدود سه سال از زندگی خود را در زندان های رژیم سابق گذراند. به گونه ای رفتار می کرد که هم سلولی هایش از او خوششان آمد. «هوشنگ اسدی» از فعالان چپ در آن زمان، هم سلولی ایشان بود و به رغم اختلاف فاحش در دیدگاه و نظرات، اما به ایشان احترام می گذاشت زیرا جذب ایمانش شده بود.
🔴روزنامه آمریکایی «کریستیان ساینس مانیتور» همچنین می نویسد: آیت الله خامنه ای در سال 1981 در معرض ترور قرار گرفت اما جان سالم به در برد اما در آن روزها بسیاری از اعضای ارشد انقلاب ایران در عملیات های مختلف جان باختند. پس از اینکه آیت الله خامنه ای رهبر ایران شد، آمریکا فعالیت های خود علیه ایران را افزایش داد. بر همین اساس در سال 1995 سازمان اطلاعات آمریکا دو ملیون دلار بودجه برای آغاز جنگ روانی علیه حکومت ایران اختصاص داد.
🔵این مقاله می افزاید: آیت الله خامنه ای چند ویژگی دارد. اولا در هفته حداقل دو یا سه کتاب می خواند. در شبانه روز بیش از سه یا چهار ساعت نمی خوابد. از حدود ده سال پیش هم روش استفاده از اینترنت را آموخت و گاهی از آن استفاده می کند. هر از چند گاهی برای زیارت جمکران به قم می رود. ایشان معتقد است که جنگ آتی حتمی است و بین “حق و باطل، حزب الله و حزب الشیطان” خواهد بود.
روزنامه «کریستیان ساینس مانیتور» در پایان این مقاله می نویسد: جنگ اخیر اسرائیل علیه غزه و مقاومت حماس در برابر اسرائیل، موجب گردید که آیت الله خامنه ای یک بار دیگر از مقاومت تعریف و تمجید کند و بگوید “مقاومت تنها راه شکست دادن دشمنان اسلام است".
منبع http://yon.ir/dkB3H
عمل گرایی
دانستن کافی نیست
ما باید به دانسته خود عمل کنیم.